logo

19-01-2024 | Communicatie samenwerking 4Dental/Denticien

4Dental bereikt principe-akkoord met Denticien en DTL Mediaan voor overname
4Dental versnelt hiermee de digitalisering van de prothese productie  

 Op vrijdag 22 december 2023 heeft 4Dental een principe-akkoord gesloten voor de overname van Denticien en DTL Mediaan (hierna benoemt als “Denticien”). Denticien wordt wereldwijd gezien als een van de koplopers op het vlak van de digitale prothese. Dankzij deze overname kan 4Dental haar digitale protheseproductie onmiddellijk verdubbelen en naar een hoger niveau trekken. Daarnaast kan 4Dental door de overname haar serviceaanbod richting tandartspraktijken uitbreiden, door tandartspraktijken de mogelijkheid te bieden hun patiënten door te verwijzen naar een Denticien-winkel voor een volledig digitale behandeling.

De afgelopen jaren heeft 4Dental – dat beschikt over ruim 30 tandtechnische laboratoria verspreid over heel Nederland –  sterk ingezet om haar servicepakket richting ruim 800 tandartspraktijken in Nederland uit te breiden naar een totaalpakket. 4Dental biedt haar klanten, de tandartspraktijken, drie opties: 1) Rechtstreekse inkoop tandtechniek, 2) Inhuren van 4Dental KPT/TP’ers voor tandprothetische dienstverlening in de tandartspraktijk, en 3) Doorverwijzing van patiënt voor een prothesebehandeling in een van de 19 4Dental Smile-winkels.

Denticien is wereldwijd een uniek concept. Denticien opende in 2020 haar eerste winkel in Alkmaar en heeft inmiddels ook filialen geopend in Haarlem, Hoorn en Rijswijk. Net als de bekende audiciens en opticiens zijn de Denticien-winkels gesitueerd in de winkelstraat en hebben ze dankzij de frisse uitstraling een laagdrempelig karakter. Het bedrijf werkt met de laatste 3D print-, frees- en scantechnologie, waarmee de prothese volledig digitaal wordt vervaardigd. Het ouderwetse ‘happen’ om een afdruk te maken is daarmee verleden tijd. Patiënten zijn lovend over het concept en in 2022 werd Denticien bekroond met  de Retail Rookie award, een jaarlijks uitgereikte prijs door Retailtrends voor het meest innovatieve en vernieuwende retailconcept.

Rob van der Zande, CEO van 4Dental, geeft aan: “De overname van Denticien, is voor 4Dental een enorm belangrijke mijlpaal in onze geschiedenis. Dit stelt ons in staat om in de kopgroep te gaan lopen op het vlak van digitalisering en biedt klanten van 4Dental, de tandartspraktijken, een nóg hoogwaardiger digitaal product en de mogelijkheid om hun patiënten door te verwijzen voor een volledig digitale gebitsprothese.”

Denticien CEO en oprichter Germen Versteeg zal toetreden tot het managementteam van 4Dental en verantwoordelijk blijven voor het Denticien-concept en de verdere uitrol hiervan. Ook DTL Mediaan zal de huidige diensten en service aan haar bestaande klanten voortzetten zoals zij dit  gewend zijn. Germen geeft aan: “Wij zijn enorm verheugd om samen met 4Dental de tandprothetische dienstverlening in Nederland naar een hoger niveau trekken. Door het ombouwen van bestaande 4Dental Smile-winkels en het openen van nieuwe winkels, verwachten wij binnen drie jaar een volledig dekkend netwerk van Denticien-winkels te hebben in Nederland. Dit zodat wij iedereen in Nederland middenin de winkelstraat van een zorgeloze lach kunnen voorzien, door middel van een digitale gebitsprothese”.

De overname moet nog officieel worden goedgekeurd door de Nederlandse Zorgautoriteit.

Over 4Dental – 4Dental is één van de grote tandtechnische ondernemingen in Nederland en heeft ruim 30 tandtechnische vestigingen, verspreid over heel Nederland. Door de geografische spreiding staat 4Dental letterlijk en figuurlijk dichtbij haar klanten. 4Dental biedt haar klanten een volledig service aanbod van kroon tot en met aligner. 4Dental is ook eigenaar van het grootste lab van Zuidoost Azië, Hexa Ceram, waarmee 4Dental naast de hoogwaardige Nederlandse productlijn een goedkoper alternatief biedt (al een kroon vanaf EUR 99).

28-02-2022 | Een nieuwsbericht over de nieuwe Hub locatie in Breda.

4Dental Breda – Tandtechnisch Lab Gericht op de Toekomst!

Begin mei opent 4Dental een nieuw lab in Breda, op een bedrijventerrein met andere zorgaanbieders zoals Bergman Clinics. Met dit nieuwe, moderne lab wil 4Dental voorop lopen op het vlak van digitalisering. De zogenoemde Hub gaat een ondersteunende functie vervullen voor andere 4Dental labs in de regio en wordt de uitvalsbasis voor de 4Dental Academy.

Doordat digitalisering steeds sneller gaat in de tandheelkunde en tandtechniek, vraagt dit ook steeds meer om kapitaal intensieve investeringen. 4Dental is een organisatie die van oudsher lokale aanwezigheid en persoonlijke relaties tussen technieker en tandarts hoog in het vaandel heeft staan. Om dit te kunnen combineren zet 4Dental in op een zogenaamd Hub-model, waarbij 4Dental significant investeert in een zestal centraal gelegen grote locaties in Nederland. Deze zogenaamde Hub locaties zullen voorop gaan lopen op het vlak van digitalisering en andere 4Dental labs in de regio ondersteunen. Door het samenspel tussen de Hub-locaties en de lokale 4Dental labs, kan de groep haar klanten vooruitstrevende digitale producten bieden in combinatie met de vertrouwde lokale benadering.

Het laboratorium aan de Takkebijsters in Breda wordt naast een uiterst moderne vestiging, ook een locatie waar welzijn en fijn werken hoog in het vaandel staan. Zo is er veel werkruimte, zijn er hoge plafonds, is er nagedacht over zoveel mogelijk natuurlijke lichtinval en werkt men met een geavanceerd beluchtings- en afzuigingssysteem. 4Dental wil graag de ‘employer-of-choice’ worden in de Nederland. Zoals algemeen directeur Otto Wijn omschrijft: “Wij willen graag bouwen aan een organisatie waar mensen zich kunnen ontwikkelen en waar ze trots zijn om voor te werken”. In het pand wordt daarom ook een auditorium voor 75 personen gevestigd, een praktijk-leslokaal én een heus 4Dental Café om informeel na te praten. Het 4Dental Academy team, dat de landelijke cursussen voor 4Dental organiseert zal zich vestigen in één van de kantoren op de 1e verdieping.

Het nieuwe lab van 4Dental krijgt ook een eigen in-house tandprothetische praktijk. Operationeel directeur Rob van der Zande vertelt dat er steeds meer vraag is vanuit klanten (tandartsen) om patiënten te verwijzen naar 4Dental, gezien zij zelf geen ruimte hebben in hun praktijk. “Wij willen tandartsen ontzorgen in de breedst mogelijke zin, en daar past een verwijsconstructie naar een 4Dental tandprothetische praktijk goed bij”, aldus Van der Zande. Ook zal er een fotostudio en esthetische consult kamer worden ingericht, om naar de vraag voor de nieuwe premium kroon- en brugwerk lijn te kunnen voorzien.

De ‘hub’ beschikt over 40 parkeerplaatsen, maar is ook per openbaar vervoer goed bereikbaar. Daarnaast is het pand rolstoeltoegankelijk. Het enthousiaste team van 4Dental Breda zal haar diensten leveren aan geheel West-Brabant en Zeeland. Zodra we open zijn, kom gerust even een kopje koffie drinken!

01-11-2021 | In de rubriek ‘Kroon op het werk’ spreken we maandelijks met een collega van 4Dental. We beginnen deze rubriek met een interview met Corina Diepstraten, Officemanager bij 4Dental Breda. ,,We hebben een superleuk team, dat enthousiast en flexibel is. Dat is de reden waarom ik na 35 jaar nog steeds met plezier naar mijn werk ga.’’

Kroon op het werk: Corina Diepstraten

Waar houdt een Officemanager zich zoal mee bezig?

Dat is heel divers. Ik houd me bezig met het personeelsmanagement, de planning, het oplossen van problemen, de overlegstructuren organiseren, enzovoort. Geen dag is hetzelfde!

Meestal begin ik mijn dag om de mailbox bij te werken, waarna ik bij de expeditie kijk of alles goed gaat. Daarna houd ik me bezig met de administratie, facturen goedkeuren, vrije dagen verwerken, enzovoort. Vervolgens is het tijd om naar het lab te gaan om te checken of alles volgens planning loopt en of er werkstukken zijn die extra aandacht nodig hebben. Hier in Breda werken 29 mensen, dus het is nooit saai.

Wat maakt jouw werk zo leuk?

Het is zó afwisselend dat ik het na 35 jaar nog steeds erg naar mijn zin heb. Ik heb voorheen ook andere functies gehad en op vestigingen in België gewerkt. Zo ben ik begonnen op de expeditie/administratie, werkte ik op de protheseafdeling en was ik een tijd verantwoordelijk voor het kwaliteitsmanagementsysteem.  Dat is destijds door Saskia Sies hier in Breda opgezet. Ik heb haar daarmee geholpen en vervolgens ook zelf geïmplementeerd op andere vestigingen. Daar heb ik nog dagelijks profijt van. Als er iets niet goed gaat, denk ik nog steeds: hoe kunnen we dit verbeteren en vervolgens goed vastleggen?

Maar er is nog een reden waarom ik na 35 jaar nog steeds met plezier naar mijn werk ga; en dat is het team. Het is hier gewoon super leuk om te werken. Het team is enthousiast en flexibel. Dat is echt iets om trots op te zijn!

Hoe draag jij jouw steentje bij aan die goede sfeer?

Natuurlijk probeer je ervoor te zorgen dat iedereen het naar zijn zin heeft. Maar wat ook heel belangrijk is – volgens mij – is dat je iedereen zoveel mogelijk gelijk behandelt. Je moet ervoor waken dat iemand een voorkeurspositie krijgt ten opzichte van anderen, want dan krijg je scheve gezichten. Dat is misschien niet altijd gemakkelijk, maar dat probeer ik wel. Daarnaast houd ik ook in de gaten dat de werkzaamheden voldoende afwisselend zijn, aangezien dat belangrijk is voor het welzijn van de medewerkers.

Welke invloed heeft de coronapandemie het afgelopen jaar op jouw werk gehad?

Je merkt wel dat het door corona veel rustiger is. Er komt minder werk binnen dan normaal. In de eerste weken en maanden geeft je dat ruimte om zaken op te pakken waar je anders niet aan toekomt. Maar nu kijk ik er wel naar uit dat we weer teruggaan naar ‘normaal’.

Maar het heeft ook een positief effect gehad. Het gaf mensen de mogelijkheid om die tijd te gebruiken om nieuwe dingen te leren en te groeien. De afgelopen jaren was het zó druk dat je meteen volle bak meedraait. Nu konden collega’s de tijd nemen om bijvoorbeeld bepaalde technieken nóg beter onder de knie te krijgen. Dat geeft veel voldoening en extra zelfvertrouwen.

Wat maakt jouw dag goed?

Uiteraard als een tandarts ons belt om te zeggen dat hij tevreden is met het werkstuk of dat we bijvoorbeeld – wat ook wel eens gebeurt – een bloemetje ontvangen van een gelukkige patiënt. Maar ook als we een mooie evaluatie ontvangen of wanneer een hele moeilijke casus goed wordt afgerond.

Dáár doe je het voor!